wtorek, 11 października 2016

Porcelana z naszych kredensów cz. 2. Dzbanek do czekolady




Dziś opiszę mój najnowszy zakup: dzbanek do czekolady firmy Rosenthal z serwisu Sanssouci.
Dzbanek kupiłam na giełdzie staroci. Obiecywałam sobie, że ograniczę kupowanie porcelany, ale ten nietypowy i rzadki przedmiot od razu mnie zachwycił i wzbudził ciekawość. Na dodatek cena była bardzo atrakcyjna – czułam się więc rozgrzeszona.

Początkowo sadziłam, że to duży, dwunastoosobowy mlecznik z pokrywką, ale przy bliższym przyjrzeniu się doszłam do wniosku, że to niewielki (15 cm) dzbanek do czekolady. Przekonała mnie wysokość dzióbka – jest umieszczony wysoko, jak we wszystkich dzbankach do czekolady. Wynikało to ze względów praktycznych: najlepszy był napój z wierzchu, bo nie miał mętnego osadu z dna.



Serwis Sanssouci produkowany jest od 1894 roku. Mój dzbanek wyprodukowano później, po 1957 roku (tak wskazuje sygnatura). Nie jest to jednak wyrób współczesny, bo jego ścianki są dość masywne – sztuki produkowane od ostatniej ćwierci XX wieku są wykonane z porcelany o wiele cieńszej. 


Do dzbanka w komplecie kupiłam też dwie filiżanki z tego samego okresu. Są w kształcie podobne do filiżanek do herbaty, ale nieco mniejsze.

Sanssouci ma kilka wariantów dekoracji:

Bez dekoracji – Sanssouci

Ze złotymi paseczkami – Sanssouci Gold

Ze złotymi paseczkami i kolorową dekoracją z motywem różyczek – Sanssouci Ramona

Bogato zdobiony złotem i kolorową dekoracją – Sanssouci Diplomat i Sanssouci Arkadia (rzadkie i bardzo drogie)
Sanssouci Ramona - dzbanek do herbaty, cukiernica i mlecznik


Serwis produkowany jest zasadniczo w kolorze kremowym (kolor szkliwa, nie masy porcelanowej). Zdarzają się jednak naczynia z tego modelu w kolorze białym. Są jednak dość rzadkie, więc nie polecam ich kolekcjonować, bo ciężko będzie skompletować pełny serwis, albo dokupić element, który się stłucze.

Jeszcze trochę o historii tego serwisu. Pierwowzór powstał na zmówienie króla Prus Fryderyka II Wielkiego (1712-1786), który rozpoczął w 1745 roku rozbudowę swojej letniej rezydencji w Poczdamie. 
 
Fryderyk II Wielki w Sanssouci

Pałacyk zwany Sanssouci stał cię centrum kulturalnym państwa. Przybywali tu najwięksi myśliciele ówczesnej Europy, a zamiast balów maskarad i polowań, odbywały się dyskusje filozoficzne, koncerty i występy teatralne. Rezydencja zyskała dekoracje w stylu rokokowym, a zamówiona nowa zastawa stołowa, zgodnie z ówcześnie panującą zasadą, że architektura i wystrój wnętrz są niepodzielną całością, ozdobiona została motywami przeniesionymi z dekoracji stiukowe stropu „Sali Wielkiej” pałacyku. Porcelana ta zdobyła wielkie uznanie, dlatego kopiowana był przez liczne wytwórnie (zastrzeganie wzorów towarowych wówczas nie istniało). Jednak w roku 1894 to Filip Rosenthal, założyciel wytwórni, otrzymał licencję i wyłączne prawo do produkcji tego wyjątkowego serwisu, nazywanego od tej pory oficjalnie Sanssouci.

Więcej ciekawostek o serwisie Sanssouci i dzbankach do czekolady przeczytacie w mojej książce „Porcelana Rosenthal. Przewodnik kolekcjonera”

Można ją kupić na: www.instytutksiazki.rzeszow.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz