wtorek, 20 marca 2018

Jak przechowywać sztućce, cz. II






Zadzwoniła do mnie koleżanka: błagam cię pomóż! Mam mieć przyszłych teściów córki na świątecznym obiedzie a jedyny, komplety zestaw sztućców jakie mam, to stare widelce i noże, które moi rodzice przywieźli w latach 60. jeszcze z ZSRR. Są w fatalnym stanie, ale może da się coś z nich zrobić? Przyjedź, proszę!


No jak tu nie pomóc. Przed wyjściem włożyłam przezornie do torebki zestaw ratunkowy: płyn do czyszczenia metali, płyn do srebra i kilka płatków filcu i ruszyłam ze „świątecznym pogotowiem”. 


Sztućce rzeczywiście były w nie najlepszym stanie, a samo ich dotychczasowe przechowywanie zjeżyło mi włos na głowie. Widać to było po mojej zdegustowanej (może tylko zdziwionej) minie, bo koleżanka natychmiast zaczęła się tłumaczyć, dlaczego tak je trzymała.



Po rozłożeniu i oglądnięciu wszystkich elementów okazało się, że to całkiem ładny, spory i kompletny zestaw sztućców, a co najważniejsze wykonany z wysokiej próby srebra (ta ostatnia informacja wywołała spontaniczny uśmiech szczęścia na twarzy właścicielki).



Przystąpiłyśmy do czyszczenia. Zajęło to sporo czasu, miałyśmy jednak okazję podzielić się wszystkimi ploteczkami, z ostatnich miesięcy (używałyśmy płynu do czyszczenia i nabłyszczania srebra Starwax - uważam, że jest najlepszy na rynku). 



W miłej atmosferze, nie wiadomo kiedy, sztućce odzyskały blask…


Oczywiście od razu nasunęło się pytanie: w czym i jak je trzymać, skoro już są tak cenne i piękne? I tu przydały się przyniesione przeze mnie filce. Szybko wymyśliłam łatwe i niezbyt pracochłonne w przygotowaniu pokrowce. 



Najważniejszą zasadą przy przechowywaniu sztućców ze srebra jest to żeby nie miały one ze sobą kontaktu i nie rysowały się nawzajem. Przełożyłyśmy więc każdą sztukę paskiem filcu, przewiązałyśmy tasiemką, żeby się nie przesuwały i włożyłyśmy do filcowego woreczka. 







Na noże uszyłyśmy pokrowiec, którego wykonanie pokazywałam we wcześniejszym wpisie. Znajdziecie go tu: 


https://domtradycyjny.blogspot.com/2017/12/jak-przechowywac-pojedyncze-sztucce.html



Pakuneczki powędrowały do puszki po pierniczkach, która stała się prawdziwą kantyną dla tego pięknego kompletu. Za pomocą dwustronnej taśmy, jej dno, dla bezpieczeństwa, również wykleiłyśmy kawałkiem filcu.









I w ten sposób koleżanka zyskała nie tylko „rodowe srebra”, ale i, mam nadzieję, w oczach swoich zacnych gości status doskonałej gospodyni. 


I jeszcze porada: jeśli trzymacie sztućce w zamkniętych pudełkach (kantynach) lub innych pojemnikach czy woreczkach, pamiętajcie by trafiły tam bezwzględnie suche. W innym przypadku mogą śniedzieć i trzeba je będzie czyścić na nowo.

5 komentarzy:

  1. Odpowiednie przechowywanie, ale i także czyszczenie srebra to bardzo ważna rzecz! Dzięki za praktyczne porady

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak na dobrą sprawę to nawet nie wiedziałam jak prawidłowo przechowywać sztućce. Tym bardziej, że całkiem niedawno kupiłam sobie nowy komplet z https://duka.com/pl/jedzenie-i-serwowanie-potraw/sztucce/komplety-sztuccow/ więc nie chcę ich zniszczyć. Mam nadzieję, że ich przechowywanie będzie im dobrze służyło.

    OdpowiedzUsuń
  4. Moje mają specjalne opakowania, mam dwa zestawy które są używane na codzień i nie są pakowane. Na https://www.oleole.pl/sztucce,_wmf.bhtml bardzo dobrej jakości sztućce, również zestawy dla dzieci.. Jak się w takie zainwestuje to na pewno na długie długie lata będą służyć. Na prezent są też idealne.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dostaliśmy z żoną komplet srebrnych sztućców na prezent ślubny. To nasz prawdziwy skarb, dlatego cieszę się, ze w końcu dowiedziałem się jak o nie zadbać.

    OdpowiedzUsuń