Angielski talerz z fajansu ironstone
Talerz, który przyniosła mi koleżanka, z prośbą o jego opis, wydał mi
się uroczy, ale mało intrygujący… aż do momentu, kiedy zaczęłam rozszyfrowywać
znajdująca się na spodzie sygnaturę. Jest ona jak się okazuje bardzo znacząca,
bo to jeden z najbardziej charakterystycznych wyrobów angielskich. Talerz wyprodukowano w Staffordshire, z
fajansu zwanego ironstone. Ten
rodzaj tworzywa odznacza się niezwykłą
trwałością i odpornością na stłuczenia.
O ile z identyfikacją i datowaniem porcelany nie ma większych problemów
(literatura, Internet) to w przypadku fajansu brak jest materiałów
porównawczych i źródłowych. Nie mniej jednak przeszukałam swoją biblioteczkę i
znalazłam kilka ciekawych informacji. W książce „Ceramika”, wydanej przez Wydawnictwo
Arkady, w rozdziale o angielskiej ceramice XIX-wiecznej przeczytamy: „W Anglii
rozwój przemysłu ceramicznego był burzliwy. […] Powstawały wyroby znakomitej
jakości, dzięki stosowaniu już materiałów przemysłowych, szczególnie
odpowiadające nowym potrzebom. Jednym z nich był ironstone, rodzaj kamionki z dużą zawartością kaolinu ze związkami
żelaza, opracowany w manufakturze w Staffortschire (Mason) w 1813 roku”.
Z kolei, znawca tematu, Jan Diviś w książce „Porcelana europejska” podaje
w haśle stone China, że to: „kamionka
przypominająca porcelanę, wynaleziona około 1800 roku prze Johna Turnera. […]
Od 1813 roku podobną kamionkę wyrabiał w Lane Delph (Staffordshire) Charles
James Mason, który nadał jej nazwę porcelany syderytowej (Mason’s Patent
Ironstone China)”.
Talerz ozdabia dekoracja z angielska zwana onion pattern (niem. Zwiebelmuster), czyli „wzór cebulowy”. Została
ona naniesiona na białe tło za pomocą ceramicznej kalkomanii. Początki
dekoracji cebulowej sięgają wieku XVIII i są inspirowane dekoracjami chińskimi.
Dokładniej o tym wzorze już pisałam, i te informacje znajdziecie tu:
http://domtradycyjny.blogspot.com/2016/04/normal-0-21-false-false-false-pl-x-none_7.html
W każdym razie, każdy z elementów wzoru cebulowego ma swoją symbolikę.
Umieszczone na kołnierzu talerza motywy owoców brzoskwini i granatu w kulturze
chińskiej kojarzone są z dwoma „błogosławionymi owocami”, czyli brzoskwinią symbolizującą
nieśmiertelność i granatem oznaczającym miłość. W kulturze europejskiej granat również
to przede wszystkim symbol miłości i płodności (ze względu na ilość nasion,
które w sobie kryje) a brzoskwinia to zmysłowość (delikatna skórka i mięsiste,
delikatne wnętrze).
Motyw granatu, ze względu na swoją symbolikę był w europejskiej sztuce
XVI i XVII wieku bardzo popularny. Poniżej dwie martwe natury Jacquesa Linarda
(1597-1645)
Wzór cebulowy jest motywem bardzo popularnym i lubianym. Obecnie
dekoruje się nim nie tylko porcelanę czy fajans, ale też inne przedmioty
codziennego użytku, jak tkaniny czy papierowe serwetki do ust.
Identyczny talerz, jak ten, który opisuję, znalazłam na stronie
MariasFarmhous pod tym linikem:
To jest sklep z używaną porcelaną. Są tam bardzo ładne przedmioty
porcelanowe, ale przede wszystkim są one bardzo atrakcyjnie zaprezentowane, co
sprawia, że zwykła rzecz staje się obiektem, któremu trudno się oprzeć. Tu sprzedawca
(czy sprzedawczyni) wydatował powstanie swojego talerza na lata 60. XX weku.
Sądzę więc, że i ten, identyczny z moim egzemplarz, pochodzi z tego okresu.
Brzeg kołnierza talerza zdobi wzór perłowy – perlrand, charakterystyczny dla wyrobów angielskich. Lustro ma
średnicę około 15 centymetrów, jest więc to talerz typowo obiadowy. Ale ze
względu na to, że to pojedynczy egzemplarz, możemy użyć go jako półmiska, do serwowania
ciast, owoców czy wędlin. Podpowiem jeszcze, że naczynia dekorowane wzorem
cebulowym bardzo dobrze, na stole, komponują się z naczyniami czysto białymi.
Bardzo ciekawy opis.
OdpowiedzUsuńDotąd kojarzyłam wzór cebulowy wyłącznie z Miśnią.